NYHET

Att kalla hela Piteå kommun "krångligt" är inte seriöst

I flera stora annonser kan vi läsa att Centerpartiet i Piteå vill ha ”slut på krånglet”. Ett krångel de påstår pågått i 80 år och som de vill skylla på Socialdemokraterna.

Kata Nilsson och Helena Stenberg

Vad som menas med ”krångel” är dock inte helt tydligt. Är det krångligt att vi arbetat med medborgardialog i tidigt skede, att vi fattat politiska beslut som lett till att Piteå kommuns skolor är några av de bästa i Sverige, eller rör det kanske förutsättningarna för kulturen och idrotten som gjort att Piteå levererar engagemang och idrotts- och kulturprofiler i mängder?

Är det arbetet med räddningstjänst, fältare och samarbete med polisen som skapar trygghet för Piteåborna som är krångligt, eller är det att bygglov beviljas på löpande band och att våra företag utvecklas och expanderar som tjorvar till det för Centerpartiet?

Vi förutsätter att alla politiska partier som ställt upp i val till kommunen vill Piteås bästa. Att kalla den kommunala verksamheten och allt det våra medarbetare gör varje dag för Piteåborna för krångel känns oseriöst. Det finns så mycket gott som görs och som vi kan utveckla tillsammans i den politiskt styrda organisation som kommunen är.

Vi kan se förbättringsområden - inom alltifrån var ett fotbollstält bäst kan stå, till att vi behöver öka grundbemanningen i hela omsorgen. Men vi är stolta över Piteå kommun och den utveckling vi haft de senaste åren. Tillsammans kan vi göra vårt Piteå bättre, men då krävs det att alla partier åtminstone formulerar vad det är de tycker behöver bli bättre, istället för att anklaga hela kommunen för något så diffust som ”krångel”.

Helena Stenberg, kommunalråd
Kata Nilsson, kommunalrådskandidat